Καθηγητής Πληροφορικής, ΠΕ86

2.4.5, 8.2, 8.2.1

Δομή επανάληψης, Εντολές επανάληψης, Εντολή ΟΣΟ…ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
 ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

ΘΕΩΡΙΑ – ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Από το σχολικό βιβλίο:

Κ8Β ΘΕΩΡΙΑ ΠΒ

Σημειώσεις – Διαφάνειες:

ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ – (197η μέχρι 244η)

MORE …

 

Βιντεομαθήματα:

Δομή επανάληψης – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

Δομή επανάληψης ΟΣΟ Ι – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

Δομή επανάληψης ΟΣΟ ΙΙ – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

Δομή επανάληψης ΟΣΟ ΙΙΙ – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

Δομή επανάληψης ΟΣΟ ΙV – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Από το σχολικό βιβλίο:

 

Από άλλο υλικό:

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Από το σχολικό βιβλίο:

 

Από άλλο υλικό:

Άσκηση 1

Να πραγματοποιηθεί πρόγραμμα το οποίο θα δέχεται τυχαίους αριθμούς από το πληκτρολόγιο μέχρι το άθροισμά τους να ξεπεράσει το 500. Η έξοδος του προγράμματος θα είναι το πλήθος των αριθμών που διαβάστηκαν.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_1
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:Π
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: Σ,Χ
ΑΡΧΗ
Σ<–0
Π<–0
ΟΣΟ Σ<=500 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΕΝΑΝ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ
Σ<–Σ+Χ
Π<–Π+1
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΗΤΑΝ’,Π
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 2

Να πραγματοποιηθεί πρόγραμμα το οποίο θα υπολογίζει πόσοι άρτιοι αριθμοί πρέπει να προστεθούν ( αρχίζοντας από το 2 ) ώστε το άθροισμά τους να ξεπεράσει το 1000.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_2
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:Π,Σ,Α
ΑΡΧΗ
Π<–0
Α<–2
Σ<–0
ΟΣΟ Σ<=1000 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
Σ<–Σ+Α
Π<–Π+1
Α<–Α+2
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΗΤΑΝ’,Π
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 3

Διαβάζονται τα ονόματα και οι βαθμοί των μαθητών μια τάξης στο μάθημα της έκθεσης. Να πραγματοποιηθεί πρόγραμμα το οποίο θα υπολογίζει και θα εμφανίζει:
Α. Το μέσο όρο των βαθμών.
Β. Το όνομα του καλύτερου μαθητή.
Γ. Το πλήθος των μαθητών με βαθμό πάνω από 16.
Το πρόγραμμα θα τερματίζεται όταν δοθεί για όνομα μαθητή η λέξη «τέλος».

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_3
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:Π,Π2
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ:Χ,Σ,Μ,ΜΑΧ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ:ΟΝ,ΟΝ_ΜΑΧ
ΑΡΧΗ
Σ<–0
Π<–0
ΜΑΧ<–0
Π2<–0
ΓΡΑΨΕ’ΔΩΣΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΟΣΟ ΟΝ<>’ΤΕΛΟΣ’ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΓΡΑΨΕ’ΔΩΣΕ ΤΟ ΒΑΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ
Σ<–Σ+Χ
Π<–Π+1
ΑΝ Χ > ΜΑΧ ΤΟΤΕ
ΜΑΧ<–Χ
ΟΝ_ΜΑΧ<–ΟΝ
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΑΝ Χ > 16 ΤΟΤΕ
Π2<–Π2+1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΑΝ Π<>0 ΤΟΤΕ
Μ<–Σ/Π
ΓΡΑΨΕ ‘Ο ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΗΤΑΝ:’Μ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΗΤΑΝ:’,ΟΝ_ΜΑΧ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΒΑΘΜΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 16 ΗΤΑΝ:’,Π2
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΕΝ ΔΟΘΗΚΑΝ ΟΝΟΜΑΤΑ’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 4

Διαβάζεται ένας ακέραιος αριθμός .Να βρεθεί το πόσα ψηφία έχει καθώς και το άθροισμά τους.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_4
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:Χ,Π,Σ,Ψ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ’ΔΩΣΕ ΕΝΑΝ ΑΚΕΡΑΙΟ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ
Π<–0
Σ<–0
ΟΣΟ Χ<>0 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
Ψ<–Χ MOD 10
Σ<–Σ+Ψ
Π<–Π+1
Χ <– X DIV 10
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
​ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΨΗΦΙΩΝ ΤΟΥ ‘,Χ,’ ΕΙΝΑΙ:’,Π
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΤΩΝ ΨΗΦΙΩΝ ΕΙΝΑΙ:’,Σ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 5

Ο λογαριασμός νερού είναι τριμηνιαίος και υπολογίζεται με βάση την κατανάλωση νερού. Η αξία του νερού υπολογίζεται  κλιμακωτά σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:
Μηνιαία κατανάλωση σε κυβικά μέτρα                   Τιμή σε ευρώ
0-5                                                             3.2
5-20                                                           5.15
20-27                                                         18.7
27-35                                                         21.5
>35                                                             25

Στην αξία του νερού προστίθεται το πάγιο (2 ευρώ) ,η αποχέτευση 4% της αξίας του νερού, άλλες επιβαρύνσεις 1%, καθώς και το ΦΠΑ που είναι 23% στο σύνολο του λογαριασμού. Να γραφεί πρόγραμμα που θα διαβάζει το όνομα του καταναλωτή, τον αριθμό του μετρητή νερού και την κατανάλωση που πραγματοποίησε (ανά τρίμηνο) και  να υπολογίζει και να τυπώνει τα ποσά του λογαριασμού. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται συνεχώς για διάφορους καταναλωτές και τερματίζεται με την είσοδο του μηδέν ως αριθμού μετρητή.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_5
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:Α
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ : Κ,Π,ΑΠ,ΕΠ,ΦΠΑ,ΣΥΝ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ : ΟΝ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΤΟΥ ΜΕΤΡΗΤΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Α
​ΟΣΟ Α<> 0 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΣΕ ΚΥΒΙΚΑ ΜΕΤΡΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ,Κ
ΑΝ Κ<=5 ΤΟΤΕ
Π<– Κ*3.2
ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Κ<=20 ΤΟΤΕ
Π<– 5*3.2 + ( Χ-5 )*5.15
ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Κ<= 27 ΤΟΤΕ
Π<– 5*3.2 + 15*5.15 + ( Κ-20 )* 18.7
ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Κ<=35 ΤΟΤΕ
Π<– 5*3.2 + 15*5.15 + 7*18.7 + ( Κ-27 )*21.5
ΑΛΛΙΩΣ
Π<– 5*3.2 + 15*5.15 + 7*18.7 + 8*21.5 + ( Κ-35 )* 25
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΑΠ<– Π * 4/100
ΕΠ<– Π*1/100
ΦΠΑ <– Π*23/100
ΣΥΝ <– Π + ΑΠ + ΕΠ + ΦΠΑ + 2
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΠΟΣΟ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΕΙΝΑΙ:’,ΣΥΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΜΕΤΡΗΤΗ ΤΟΥ ΕΠΟΜΕΝΟΥ ΠΕΛΑΤΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Α
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 6

Εταιρία εμπορίας ηλεκτρικών συσκευών πουλά με τους παρακάτω όρους:
Α) Απολύτως μετρητοίς με έκπτωση 3% επί της τιμής
Β) Εξόφληση σε 15 μέρες χωρίς επιβάρυνση
Γ) Εξόφληση εντός 6 μηνών με 12% επιβάρυνση επί της τιμής
Να αναπτύξετε πρόγραμμα το οποίο θα δέχεται για κάθε πελάτη κωδικό, ονοματεπώνυμο, τιμή πώλησης της συσκευής και τρόπο πληρωμής 1, 2 ή 3 αντίστοιχα και να εμφανίζει κατά σειρά, κωδικό, ονοματεπώνυμο, πληρωτέο ποσό και σχετικό σχόλιο. Το πρόγραμμα θα τερματίζεται όταν δεχθεί για κωδικό τον αριθμό 0.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_6
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:ΚΩΔ,ΕΠ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ : ΤΙΜ,Κ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ:ΟΝ

ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΟ ΤΟΥ ΠΕΛΑΤΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΚΩΔ
ΟΣΟ ΚΩΔ<>0 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΚΑΙ ΤΙΜΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ,ΤΙΜ
ΓΡΑΨΕ ‘ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΡΟΠΟ ΠΛΗΡΩΜΗΣ’
ΓΡΑΨΕ’ 1.ΠΛΗΡΩΜΗ ΜΕΤΡΗΤΟΙΣ’
ΓΡΑΨΕ’2. ΕΞΩΦΛΗΣΗ ΣΕ 15 ΗΜΕΡΕΣ’
ΓΡΑΨΕ’3. ΕΞΩΦΛΗΣΗ ΣΕ 6 ΔΟΣΕΙΣ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΠ
ΑΝ ΕΠ =1 ΤΟΤΕ
Κ<– ΤΙΜ-ΤΙΜ*3/100
ΓΡΑΨΕ ΚΩΔ,ΟΝ,Κ
ΓΡΑΨΕ’ΕΓΙΝΕ ΕΚΠΤΩΣΗ 3%’
ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ ΕΠ =2 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ΚΩΔ,ΟΝ,ΤΙΜ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΣΤΗΝ ΤΙΜΗ’
ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ ΕΠ=3 ΤΟΤΕ
Κ<–ΤΙΜ+ΤΙΜ*12/100
ΓΡΑΨΕ ΚΩΔ,ΟΝ,Κ
ΓΡΑΨΕ’ΕΞΩΦΛΗΣΗ ΣΕ 6 ΜΗΝΕΣ ΜΕ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ 12%’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΟ ΤΟΥ ΕΠΟΜΕΝΟΥ ΠΕΛΑΤΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΚΩΔ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ​

Άσκηση 7

Να γίνει πρόγραμμα το οποίο θα διαβάζει ύψη μαθητών και θα σταματά αν διαβάσει ύψος μηδέν ή το πρώτο ύψος που διαβάστηκε.(Θεωρήστε οτι δίνεται το ύψος τουλάχιστον δυο ατόμων)

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜ ΑΣΚ_7
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣΑ,Χ

ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΑ ΔΥΟ ΠΡΩΤΑ ΥΨΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Α,Χ
ΟΣΟ Α<>0 ΚΑΙ Α<>Χ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΥΨΟΣ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
​ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 8

Να γραφεί πρόγραμμα που να διαβάζει πραγματικούς αριθμούς διάφορους του μηδενός και να υπολογίζει το γινόμενό τους. το πρόγραμμα να τερματίζεται αν διαβαστεί το μηδέν. Ο αριθμός μηδέν να μη ληφθεί υπόψη στον υπολογισμό

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_8
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:Χ,Γ
ΑΡΧΗ
ΓΡΑΨΕ’ΔΩΣΕ ΕΝΑΝ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ
ΑΝ Χ=0 ΤΟΤΕ
Γ<–0
ΑΛΛΙΩΣ
Γ<–1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΟΣΟ Χ<>0 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
Γ<–Γ*Χ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟΝ ΕΠΟΜΕΝΟ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Χ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΓΙΝΟΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ:’,Γ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ…

ΣΤΕΙΛΕ ΜΟΥ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ: ΕΔΩ

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ