Καθηγητής Πληροφορικής, ΠΕ86

9.3

Πολυδιάστατοι πίνακες
 ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

ΘΕΩΡΙΑ – ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Από το σχολικό βιβλίο:

Κ9Γ ΘΕΩΡΙΑ ΠΒ

Σημειώσεις – Διαφάνειες:

ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ – (544η μέχρι 604η)

MORE…

Βιντεομαθήματα:

Δισδιάστατοι Πίνακες 1 – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

Δισδιάστατοι Πίνακες 2 – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

Δισδιάστατοι Πίνακες 3 – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

Δισδιάστατοι Πίνακες 4 – ΣΠΥΡΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΥΓΟΥΡΗΣ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Από το σχολικό βιβλίο:

Από άλλο υλικό:

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Από το σχολικό βιβλίο:

Από άλλο υλικό:

Άσκηση 1

Να πραγματοποιηθεί πρόγραμμα το οποίο θα ¨γεμίζει¨ ένα πίνακα Π[30,40] με θετικές ακέραιες τιμές που θα δέχεται από το χρήστη. Να πραγματοποιείται έλεγχος των δεδομένων εισόδου έτσι ώστε να μη γίνονται δεκτοί αρνητικοί αριθμοί ή το μηδέν.
Στη συνέχεια θα υπολογίζει το άθροισμα των αρτίων και θα εμφανίζει και τις θέσεις του πίνακα στις οποίες βρέθηκε άρτιος αριθμός.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_1
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
​ ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Ι,J,Π[30,40],Σ
ΑΡΧΗ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 40
ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΕΝΑΝ ΘΕΤΙΚΟ ΑΚΕΡΑΙΟ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ [[Ι,J]
ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ (Α_Μ(Π[Ι,J])= Π[Ι,J]) ΚΑΙ ( Π[Ι,J] >0 )
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Σ<–0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 40
ΑΝ Π[Ι,J] MOD 2 = 0 ΤΟΤΕ
Σ<–Σ+Π[Ι,J]
ΓΡΑΨΕ ‘ΒΡΕΘΗΚΕ ΑΡΤΙΟΣ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ:’,Ι,’ ΚΑΙ ΣΤΗΛΗ ‘,J
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Άσκηση 2

Δίνονται οι βαθμοί 100 μαθητών σε 10 μαθήματα. Να πραγματοποιηθεί πρόγραμμα το οποίο :
Α. Θα καταχωρεί τα στοιχεία σε κατάλληλο δισδιάστατο πίνακα.
Β. Θα υπολογίζει το μέσο όρο του κάθε μαθητή και θα εμφανιζει τον αριθμό του μαθητή με το μεγαλύτερο μέσο όρο.
​ Γ. Θα υπολογίζει το πλήθος των μαθητών που είχαν μέσο όρο πάνω από τον γενικό μέσο όρο.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_2
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: Ι,J,Π ,Θ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ : Β[100,10] ,Σ,ΜΟ[100],Μ,Σ2,ΜΑΧ

ΑΡΧΗ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟ ΒΑΘΜΟ ΤΟΥ’,Ι,’ου ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΟ ‘,J,’o ΜΑΘΗΜΑ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Β [Ι,J]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100
Σ<–0
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
Σ<–Σ+B[I,J]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΜΟ[Ι]<–Σ/10
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΜΑΧ<–ΜΟ[1]
Θ<–1
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100
ΑΝ ΜΟ[Ι] > ΜΑΧ ΤΟΤΕ
ΜΑΧ <– ΜΟ[Ι]
Θ<–1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΣΟ ΟΡΟ ΕΙΧΕ Ο/Η’,Θ
Σ2<–0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100
​ Σ2<–Σ2+ΜΟ[Ι]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Μ<–Σ2/100
Π<–0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100
ΑΝ ΜΟ[Ι] > Μ ΤΟΤΕ
​ Π<–Π+1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΜΕΣΟ ΟΡΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΕΝΙΚΌ ΜΕΣΟ ΟΡΟ ΗΤΑΝ:’,Π
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 3

Σε ένα αγώνα ρίψης σφαίρας παίρνουν μέρος 20 αθλητές. Κάθε αθλητής εκτελεί τρείς προσπάθειες και καταχωρείται ως μετρήσιμη η καλύτερη από τις τρείς. Να πραγματοποιηθεί πρόγραμμα το οποίο:
Α. Θα καταχωρεί τα ονόματα των αθλητών και τις τρείς προσπάθειές τους σε κατάλληλους πίνακες.
Β. Θα υπολογίζει την καλύτερη προσπάθεια κάθε αθλητή και θα την αποθηκεύει σε πίνακα ΜΑΧ[20]
Γ. Θα εμφανίζει τα ονόματα των τριών καλύτερων αθλητών καθώς και το μετάλλιο που θα πάρει ο καθένας
​ ( Χρυσό, Αργυρό ή Χάλκινο).

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_3
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:Ι,J
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: Π[20,3], ΜΑΧ[20],ΤΕΜP
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ : ΟΝ[20], TEMP2
ΑΡΧΗ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 20
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ’,Ι,’ου ΑΘΛΗΤΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ[Ι]
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 3
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΤΗΝ ΕΠΙΔΟΣΗ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Π[Ι,J]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 20
ΜΑΧ[Ι]<–Π[Ι,1]
ΓΙΑ J ΑΠΟ 2 ΜΕΧΡΙ 3
ΑΝ Π[I,J] > ΜΑΧ[Ι] ΤΟΤΕ
ΜΑΧ[Ι]<– Π[Ι,J]
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 2 ΜΕΧΡΙ 20
ΓΙΑ J ΑΠΟ 20 ΜΕΧΡΙ Ι ΜΕ_ΒΗΜΑ -1
ΑΝ ΜΑΧ[J] > MAX[J-1] TOTE
TEMP<–MAX[J]
MAX[J]<–MAX[J-1]
MAX[J-1]<–TEMP
TEMP2<–ON[J]
ON[J]<–ON[J-1]
ON[J-1]<–TEMP2
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΧΡΥΣΟ ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΘΑ ΠΑΡΕΙ Ο ‘,ΟΝ[1],’ ΜΕ ΕΠΙΔΟΣΗ :’,ΜΑΧ[1]
ΓΡΑΨΕ ‘ΑΣΗΜΕΝΙΟ ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΘΑ Ο’,ΟΝ[2],’ ΜΕ ΕΠΙΔΟΣΗ:’, ΜΑΧ[2]
ΓΡΑΨΕ ‘ΧΑΛΚΙΝΟ ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΘΑ ΠΑΡΕΙ Ο ‘,ΟΝ[3] ,’ ΜΕ ΕΠΙΔΟΣΗ:’,ΜΑΧ[3]
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 4

Να πραγματοποιηθεί πρόγραμμα το οποίο θα υπολογίζει το άθροισμα των διαγωνίων ενός τετραγωνικού πίνακα Α[10,10] ο οποίος περιέχει ακέραιες τιμές.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_4
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ:Ι,J,Α[10,10],Σ1,Σ2
ΑΡΧΗ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΕΝΑΝ ΑΚΕΡΑΙΟ ΑΡΙΘΜΟ’
ΔΙΑΒΑΣΕ Α[Ι,J]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Σ1<–0
Σ2<–0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΑΝ Ι = J ΤΟΤΕ
Σ1<–Σ1+Α[Ι,J]
ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Ι+J=11 ΤΟΤΕ
Σ2<–Σ2+Α[Ι,J]
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΔΙΑΓΩΝΙΟΥ ΕΙΝΑΙ:’,Σ1
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΑΣ ΔΙΑΓΩΝΙΟΥ ΕΙΝΑΙ:’,Σ2
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 5

Να πραγματοποιηθεί πρόγραμμα το οποίο αφού καταχωρήσει σε ένα πίνακα ΟΝ [30,40] τα ονόματα 1200 ατόμων θα μετρά :
Α. Πόσες φορές υπάρχει το όνομα ¨Γιάννης¨ στην 10η γραμμή του πίνακα.
Β. Πόσες φορές υπάρχει το όνομα ¨Μαρία¨ στην 30η στήλη του πίνακα.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚ_5
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ : Ι,J,Π1,Π2
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ : ΟΝ[30,40]
ΑΡΧΗ
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 40
ΓΡΑΨΕ ‘ΔΩΣΕ ΕΝΑ ΟΝΟΜΑ’
​ ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ[Ι,J]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Π1<–0
ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 40
ΑΝ ΟΝ[10,j] = ‘ΓΙΑΝΝΗΣ’ ΤΟΤΕ
Π1<–Π1+1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΗΝ 10 ΓΡΑΜΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ‘,Π1,’ ΦΟΡΕΣ’
Π2<–0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30
​ ΑΝ ΟΝ[Ι,30] = ‘ΜΑΡΙΑ’ ΤΟΤΕ
Π2<–Π2+1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΑΡΙΑ ΣΤΗΝ 30η ΣΤΗΛΗ ΥΠΑΡΧΕΙ:’,Π2,’ ΦΟΡΕΣ’
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 6

Να γράψετε πρόγραμμα το οποίο να διαβάζει ένα πίνακα Α[5,8] και στη συνέχεια να δημιουργήσετε ένα νέο πίνακα Β[40], στον οποίο να εισάγετε όλα τα στοιχεία του Α πίνακα ανά στήλη. Να εμφανίσετε τον πίνακα Β. Και οι δύο πίνακες να δέχονται πραγματικούς αριθμούς.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΠ6
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ : Α[5,8], Β[40]
ΑΚΕΡΑΙΕΣ :  γ,σ, κ
ΑΡΧΗ
!ΓΕΜΙΣΜΑ ΠΙΝΑΚΑ Α
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 5
ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 8
ΔΙΑΒΑΣΕ Α[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΙΝΑΚΑ Β
κ<-0
ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 8
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 5
κ <- κ+1
Β[κ] <- Α[γ,σ]
 ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΕΜΦΑΝΙΣΗ Β ΠΙΝΑΚΑ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 40
ΓΡΑΨΕ Β[γ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 7

Να γράψετε πρόγραμμα το οποίο να δημιουργεί έναν τετραγωνικό πίνακα Α[50,50] του οποίου τα στοιχεία της κυρίας διαγωνίου του να είναι το κείμενο ‘ΓΕΙΑ’ και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία του να έχουν το κείμενο ‘-‘.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΠ7
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: Α[50,50]
ΑΚΕΡΑΙΕΣ :  γ,σ, κ
ΑΡΧΗ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΑΝ γ=σ ΤΟΤΕ             !ΑΝ ΓΡΑΜΜΗ = ΣΤΗΛΗ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΟ
Α[γ,σ] <- ‘ΓΕΙΑ’
ΑΛΛΙΩΣ
Α[γ,σ] <- ‘-‘
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 8

Να γράψετε πρόγραμμα το οποίο να διαβάζει έναν πίνακα 30χ50 ακεραίων και στη συνέχεια να εμφανίζει:
α) το άθροισμα και το γινόμενο των στοιχείων του,
β) το πλήθος των μηδενικών στοιχείων του.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΠ8
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ :  Α[30,50], γ ,σ, ΑΘΡ, ΓΙΝ, ΜΗΔ
ΑΡΧΗ
!ΓΕΜΙΣΜΑ ΠΙΝΑΚΑ Α
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30
ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΔΙΑΒΑΣΕ Α[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΑΘΡΟΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΓΙΝΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΠΙΝΑΚΑ Α
ΑΘΡ<-0
ΓΙΝ<-1
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30
ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΑΘΡ<-ΑΘΡ+Α[γ,σ]
ΓΙΝ<-ΓΙΝ*Α[γ,σ]
 ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ
‘ΤΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΙΣΟ ΜΕ : ‘, ΑΘΡ, ‘ΚΑΙ ΤΟ ΓΙΝΟΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ :’, ΓΙΝ

!ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΗΔΕΝΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
ΜΗΔ<-0
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 30
ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΑΝ Α[γ,σ] = 0 ΤΟΤΕ
ΜΗΔ<-ΜΗΔ + 1
 ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
    ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΡΑΨΕ ΜΗΔ

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 9

Να γράψετε πρόγραμμα το οποίο να διαβάζει έναν πίνακα Α 20χ30 ακεραίων και να υπολογίζει – αποθηκεύει το άθροισμα των γραμμών του σε μονοδιάστατο πίνακα Β. Στο τέλος να εμφανίσει τα στοιχεία του πίνακα Β.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΠ9
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ :  Α[20,20], Β[20], γ ,σ, ΑΘΡ
ΑΡΧΗ
!ΓΕΜΙΣΜΑ ΠΙΝΑΚΑ Α
ΓΙΑ γ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 20
ΓΙΑ σ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 30
ΔΙΑΒΑΣΕ Α[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΙΝΑΚΑ Β ΜΕ ΑΘΡΟΙΣΜΑΤΑ ΓΡΑΜΜΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ Α
!ΑΡΧΙΚΑ ΜΗΔΕΝΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ Β
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 20
Β[γ]<-0
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ γ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 20
ΓΙΑ σ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 30
Β[γ]<-Β[γ] + Α[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΠΙΝΑΚΑ Β
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 20
ΓΡΑΨΕ Β[γ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 10

Να γράψετε πρόγραμμα το οποίο να διαβάζει έναν πίνακα A[100,150] πραγματικών αριθμών και να εμφανίζει:
α) το ελάχιστο κάθε στήλης του
β) το μέγιστο κάθε γραμμής του

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΠ10
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ:  Α[100,150], γ ,σ, ΕΛ[150], ΜΕΓ[100]
!ΤΟ ΕΛ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΜΕ ΤΑ 150 ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΤΩΝ 150 ΣΤΗΛΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΜΕΓΙΣΤΑ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ
ΑΡΧΗ
!ΓΕΜΙΣΜΑ ΠΙΝΑΚΑ Α
ΓΙΑ γ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 100
ΓΙΑ σ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 150
ΔΙΑΒΑΣΕ Α[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΑΡΧΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΠΙΝΑΚΩΝ  ΜΕΓ, ΕΛ ΜΕ ΤΗ Ν ΠΡΩΤΗ ΤΙΜΗ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100
ΜΕΓ[γ]<-Α[γ,1]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 150
ΕΛ[σ]<-Α[1,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΕΥΡΕΣΗ ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΜΕΓΙΣΤΩΝ

ΓΙΑ γ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 100
ΓΙΑ σ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 150
ΑΝ Α[γ,σ]< ΕΛ[σ] ΤΟΤΕ
ΕΛ[σ]<-Α[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ γ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 100
ΓΙΑ σ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 150
ΑΝ Α[γ,σ]> ΜΕΓ[γ] ΤΟΤΕ
ΜΕΓ[γ]<-Α[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΠΙΝΑΚΩΝ ΜΕΓ ΚΑΙ ΕΛ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 100
ΓΡΑΨΕ ΜΕΓ[γ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 150
ΓΡΑΨΕ ΕΛ[σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Άσκηση 11

Να γράψετε πρόγραμμα το οποίο να διαβάζει σε έναν πίνακα 50×12 τους βαθμούς 50 μαθητών στα 12 μαθήματα του τετραμήνου τους. Να εμφανίζει επίσης:
α) τους μέσους όρους και των 50 μαθητών, αφού τους αποθηκεύσει σε πίνακα.
β) τον μέγιστο βαθμό κάθε μαθητή.
γ) το πλήθος των μαθητών με Μέσο όρο μικρότερο του 10.
δ) την μέση επίδοση της τάξης ανά μάθημα.

Λύση

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΠ11
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ:  Τ[50,12], γ ,σ, A[50], ΜΟ[50], ΜΕΓ[50], ΑΕ[12], ΕΠΙΔ[12], ΠΛ
ΑΡΧΗ
!ΓΕΜΙΣΜΑ ΠΙΝΑΚΑ Τ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 50
ΓΙΑ σ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 12
ΔΙΑΒΑΣΕ Τ[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΜΗΔΕΝΙΣΜΟΣ ΠΙΝΑΚΑ ΑΘΡΟΙΣΜΑΤΩΝ  Α
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
Α[γ]<-0
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΑΘΡΟΙΣΜΑΤΩΝ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 50
ΓΙΑ σ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 12
Α[γ]<-Α[γ]+Τ[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΜΕΣΩΝ ΟΡΩΝ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΜΟ[γ]<-Α[γ]/12
ΓΡΑΨΕ ΜΟ[γ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΑΡΧΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΙΝΑΚΑ ΜΕΓ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΒΑΘΜΟ ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΜΕΓ[γ]<Τ[γ,1]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 50
ΓΙΑ σ ΑΠΟ ΜΕΧΡΙ 12
ΑΝ Τ[γ,σ]>ΜΕΓ[γ] ΤΟΤΕ
ΜΕΓ[γ]<-Τ[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΓΡΑΨΕ ΜΕΓ[γ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

!ΕΥΡΕΣΗ – ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΠΛΗΘΟΥΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΒΑΘΜΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΤΟΥ 10
ΠΛ<-0
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΑΝ ΜΟ[γ]<10 ΤΟΤΕ
ΠΛ<-ΠΛ+1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ
ΠΛ

!ΕΥΡΕΣΗ – ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΕΠΙΔΟΣΗΣ ΑΝΑ ΜΑΘΗΜΑ
ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 12
ΑΕ[σ]<-0  !ΓΙΑ ΤΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΑΝΑ ΣΤΗΛΗ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 12
ΓΙΑ γ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 50
ΑΕ[σ]<-ΑΕ[σ]+Τ[γ,σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΙΑ σ ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 12
ΕΠΙΔ[σ]<-ΑΕ[σ]/50
ΓΡΑΨΕ ΕΠΙΔ[σ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ…

ΣΤΕΙΛΕ ΜΟΥ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ: ΕΔΩ

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ